Omega 3 & 6: hoe het zit

We worden inmiddels doodgegooid met extra gezonde Omega-producten, eieren, margarine, you name it. Maar hoe zit het nou precies en wat heeft het te maken met kanker en overgewicht!?

Omega-3 en Omega-6 worden de essentiële vetzuren genoemd. Ons lichaam kan ze niet zelf aanmaken dus moeten we ze uit onze voeding halen. Omega-6 helpt ons lichaam bij het opslaan van vet en bevordert de stijfheid van cellen, bloedstolling en de ontstekingsrespons bij aanvallen van buitenaf. Omega-3 vetzuren doen ongeveer het tegenovergestelde. Ze helpen bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel, maken celmembranen flexibeler, temperen ontstekingen en beperken de aanmaak van vetcellen. In een gezond dieet is de verhouding tussen deze twee vrienden 1/1, mooi in balans dus. Maar, daar komt ie, in ons westerse dieet is die verhouding 1/15 tot wel 1/40! Waarom?

Dat komt, dat komt, dat komt: omdat we de dieren gek zijn gaan voeren en wij gek zijn gaan eten. Vroeger aten koeien gras, nu eten ze tarwe, soja en mais, net als varkens en kippen. Hier zit veel meer Omega-6 in dan Omega-3 (bij gras is de verhouding netjes 1/1) en dus is ook de verhouding in onze melk, kaas, boter, yoghurt, eieren en vlees zoek. Vervolgens zijn we in de strijd tegen hart- en vaatziekten boter gaan vervangen door ‘plantaardige’ margarine. Helaas, want in zonnebloemolie, sojaolie en raapolie zit tot wel zeventig keer meer Omega-6 dan Omega-3. Daarnaast zijn we in allerlei bewerkte producten geharde (trans)vetten gaan gebruiken, want dan blijft het zo lekker lang goed. Maar ook hier zit dus heel erg veel Omega-6 in. Frans onderzoek heeft uitgewezen dat de kans op borstkanker bij Europese vrouwen met een hoog gehalte aan transvetten in hun bloed bijna verdubbeld.Sterker nog, onderzoek heeft tevens uitgewezen dat in landen waar de consumptie van dierlijke producten het hoogst is en de consumptie van groenten en peulvruchten lager (o.a. Nederland), borstkanker en prostaatkanker veel meer voorkomen.

Overconsumptie van Omega-6 bevordert stolling van het bloed, bevordert de groei van vetcellen, bevordert ontstekingen en daaraan gerelateerde ziekten en geeft daarmee kankercellen een prima voedingsbodem om te groeien.

Beter laten staan (te veel Omega-6):

– zuivel en vlees van dieren die geen gras hebben gegeten
– plantaardige olie en margarine- transvetten in bewerkte producten

Wel lekker eten (veel Omega-3):

– avocado’s
– (vette) vis, schaal- en schelpdieren
– (biologisch) vlees en zuivel van weidedieren
– lijnzaad (heeeeel veel Omega-3)
– lijnzaad-, olijf-  en notenolie
– noten
– producten die met roomboter zijn gemaakt

Fijn gezond receptje voor op de boterham:

tonijn uit blik, avocado, geroosterde pijnboompitten, (bio) mayonaise, olijfolie en een rood uitje

vis

Meer in Dr. David.

 

Advertenties

Over Jette Vonk

Geboren op de eerste dag van de lente in 1980 in het Brabantse Schijndel. Na een opleiding journalistiek verruilde ik het Tilburgse voor het Florentijnse, waar ik mij zowel de Italiaanse taal als la vita bella eigen heb proberen te maken. Italië voelt inmiddels als een tweede thuis. Terug in Nederland aan de slag in de media, schrijven en televisie maken. In 2003 werd mijn standplaats Utrecht, uiteindelijk met man en kind (Mac, 2011) en in deze heerlijke stad heb ik de master culturele antropologie gevolgd met als specialisatie diversiteit. Begin 2015 verhuisde ik terug naar het Brabantse land, terug naar mijn roots en de rust van de velden. Ik werk al jaren als freelancer en die vrijheid bevalt me meer en meer. Vrij te zijn om te werken, te zorgen en te ontspannen wanneer ik dat wil. Ik leef vol vuur, zoals een Vonk betaamt en als het even kan probeer ik ook voor anderen dat vonkje te zijn dat een warm vuur doet ontbranden. In juni 2013 werd bij mij uitgezaaide borstkanker geconstateerd. Vanaf dat moment startte voor mij een zoektocht hoe hier mee te dealen, dat verhaal deel ik op deze weblog. Sindsdien dus geen bullshit meer in mijn leven, no nonsense, recht op mijn doel af en op dit moment is dat genieten van mijn leven, van elke dag, elk moment, elk ogenblik, met de mensen van wie ik hou.

  1. In avocado zit geen/heeeeel weinig omega 3.

  2. Zo zien we hoe hoe we op onze voeding gaan letten

  3. I really appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again! fffbkdfdekbgbaeg

  4. Johnd544

    I really like your writing style, excellent info, thank you for putting up beafgkcdeabf

  5. Johng558

    I really enjoy the article post. Cool. ecgbeddeckdb

  6. leonne

    Jullie zijn beslist al in de wolken, een hele fijne tijd en bedankt weer voor je hele goede tips ik ben daar heel blij mee.
    Doeg.

  7. Wim Hovenier

    Veel plezier en neem het er maar goed van, Jette

  8. Elsbeth

    Waarschijnlijk heb je de koffers al gepakt voor morgen….als je nu nog tijd over hebt voor een stukje te schrijven! Ik ga dat recept eens proberen, want het lijkt me heerlijk! Bedankt voor de tip!
    Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover…..have fun!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: